Hidrocentrala de la Vidraru si Transfagarasanul construite cu sacrificiul a sute de oameni morti

Hidrocentrala de la Vidraru si Transfagarasanul construite cu sacrificiul a sute de oameni morti
Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

Viata pe santiere nu a fost niciodata usoara, iar Vidraru si Transfagarasan nu a facut exceptie. Civili si militari lucrau in conditii de munca precare si dormeau in baraci friguroase pline de igrasie, cu grup sanitar la comun. Muncitorii care aveau nevoie de ingrijiri medicale erau dusi la cel mai apropiat dispensar cu basculanta. Aceeasi soarta o aveau si cei accidentati la locul de munca, fericiti insa ca au scapat cu viata.

Zeci de politisti asigurau linistea in coloniile muncitoresti, insa stapana absoluta era Securitatea. Cativa securisti aveau birouri permanente in cadrul santierului si se ocupau de supravegherea tuturor muncitorilor. Nu exista nici o vizita importanta a vreunui lider comunist sau sedinta la care acesta sa participe alaturi de oamenii muncii, fara ca muncitorii sa nu fie foarte bine verificati

Transfagarasanul – “drumul spre cer”

hidrocentrala-de-la-vidraru-si-transfagarasanul-construite-cu-sacrificiul-a-sute-de-oameni-morti-2-romania-rurala-legende-traditii-si-istorie

Transfagarasanul a fost construit in perioada martie 1970 – septembrie 1974 de tinerii imbracati obligatoriu in haina militara la 18 ani, de constructorii civili si militari, de tarani si intelectuali, de toti cei care, intr-un fel sau altul, au fost obligati sa ajunga acolo. Ideea a fost a lui Nicolae Ceausescu ce a vrut sa asigure un drum strategic peste munti, folosit indeosebi de militari. Pana la constructia acestuia, Muntii Fagarasi, in acea zona, nu puteau fi trecuti, nici macar folosind calul. Drumul construit ajunge in apropierea tunelului de linga Lacul Balea, la altitudinea de 2042 m si trece peste 830 podete, 27 viaducte. Pentru constructia lui, a fost necesar sa fie dislocate trei milioane de tone de roca; pentru aceasta s-au folosit 6520 tone de dinamita, din care 20 de tone numai la tunelul Capra – Balea. Unul din tronsoanele cele mai dificile ale Transfagarasanului este cuprins intre Lacul Balea si Balea Cascada pe o lungime de 13 km.Drumul s-a realizat cu eforturi materiale considerabile si cu pretul multor vieti de soldati si muncitori care au contribuit la constructia lui. Oficial se vorbeste de 40 de oameni decedati pentru ca acest drum sa strabata muntii, dar muncitorii, care dupa aproape 40 de ani mai sunt in viata, vorbesc de sute de vieti omenesti pierdute. Foarte multi au fost suprinsi de stancile ce se pravaleau necontrolat, iar o parte dintre ei s-au prabusit in prapastii.

[huge_it_gallery id=”4″]

”Problemele constructorilor au aparut de la primele tarnacoape date in stanca. Izvoare de apa tasneau ca fantanile arteziene, muntele era imbibat cu apa ca un burete, facand practic imposibila continuarea lucrarii. Tronsoanele de drum abia razbite in terenul accidentat erau deseori distruse peste noapte de scurgerile de apa ale izvoarelor. Cele mai multe lucrari au fost efectuate pentru consolidarea versantilor, dar si pentru terasamente si podete, utile a directiona apa scursa de pe versanti.Majoritatea utilajelor, pentru a se putea construi drumul , au fost demontate bucata cu bucata si remontate in varful versantilor, pentru ca, numai asa se putea construi, de sus in jos. Exploziile sau puscarea, cum se spunea, erau momentele cele mai critice pentru constructori.Minute in sir, Valea Argesului era zguduita de dinamitari si bubuituri ca in timpul razboiului, apoi soldatii isi reluau in liniste activitatea. Lanturi umane erau constituite pentru a lua la tarnacop si degaja stancile, dar si pentru a planta explozibilul ce urma a fi detonat apoi la scurt timp. Cele mai grele perioade de lucru au fost in timpul zapezilor, cand soldatii erau degerati de frig, dar de cele mai multe ori erau surprinsi de avalanse. ”isi aminteste fiica locotenent-colonelului Tausan Ioan,detasat in acea perioada pe Transfagarasan.

Hidrocentrala de la Vidraru un alt mastodont construit in Epoca Ceausescu

hidrocentrala-de-la-vidraru-si-transfagarasanul-construite-cu-sacrificiul-a-sute-de-oameni-morti-3-romania-rurala-legende-traditii-si-istorie

Construirea barajului Vidraru a durat cinci ani si jumatate, incepand din anul 1960. La data de finalizare, aceasta s-a situat, masurat la inaltime, aproximativ pe locul 8 in Europa si pe locul al 20-lea in lume. Hidrocentrala Vidraru cuprinde o acumulare importanta de apa, un baraj din beton in dublu arc, o galerie de aductiune, o centrala subterana si o galerie de fuga. In cei cinci ani si jumatate s-au realizat volume de lucrari impresionante: s-au forat 42 km de galerii subterane, s-au excavat 1.768.000 metri cubi de roca, din care aproximativ 1 milion metri cubi in subteran, s-au turnat 930.000 metri cubi de beton, din care 400.000 metri cubi in subteran si s-au montat 6.300 tone de echipamente electromecanice. Aici se vorbeste de cica 400 de oameni care si-au pierdut viata.

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.
Din aceeasi categorie