Cum erau batjocorite odinioara miresele nevirgine

Cum erau batjocorite odinioara miresele nevirgine
Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

La inceputul secolului trecut, nunta la romani tinea trei zile. Erau prezenti lautarii, iar nasii aveau acelasi rol important. Difera insa aspectul moral. Miresele care nu erau fecioare erau facute de ras in fata tuturor nuntasilor.

In publicatia ,,Analele Dobrogei”, revista societatii culturale dobrogene, din anul 1929, pusa la dispozitie de www.dacoromanica.ro, aflam care erau traditiile in Dobrogea inainte de nunta.

Iulian S. Sassu, vorbind despre istoricul comunei Inancisme, o localitate infiintata de un turc bogat, care inseamna ,,adevarata cismea, apa buna”, si care a apartinut pana in 1925 de comuna Cogealac, face si o radiografie a traditiilor populare din aceasta zona.

Autorul spune ca daca un baiat a gasit o fata care-i place, joaca numai langa ea la hora, iar la sezatoare vorbeste numai cu ea. Apoi, cand crede ca a strabatut o parte din drum spre inima fetei, o intreaba: ,,Iti place sa vin pentru dumneataa”. Daca fata raspunde afirmativ, inseamna ca sunt iubit si iubita.

Nunta cea mare are loc la mire. De la socrii cei mici se trimit cateva femei spre a aduce nasa, care impleteste cozile miresei. La masa se mananca si se bea tot timpul. Mancarile sunt aduse toate odata, fiecare servind ce-i place. Fetele sunt pe rand chemate spre a canta si juca in fata mesenilor. La miezul noptii, nasul e condus acasa. De aici oamenii mirelui de reintorc la nunta, unde petrecerea tine pana la ziua.

Duminica dimineata, ,,zalvele se strang iarasi la mire. De aici, cu lautarul in frunte, jucand si chiuind, se duc la nasa pe care o duc la mireasa. Nasa gateste mireasa, apoi e condusa acasa”. Si distractia continua in acelasi mod.

Dupa cununie si dupa ce primesc un dar de la nas, de obicei o vita, intra cu totii in casa. Mireasa si mirele tin in maini lumanarile aprinse si stau sfiosi intr-un colt. Ceilalti se cinstesc cu tuica, bomboane si zahar.

Cand petrecerea e in toi, mireasa e luata de cateva rude ale mirelui si dusa in cea mai indepartata odaie. Aici e imbracata cu o camasa pe care o va purta o singura data. Apoi e cercetata amanuntit pretudindeni ca nu cumva sa aiba la ea vreun obiect ascutit ac, bold, cu care sa-si poata eventual provoca emoragie. Barbatii duc in aceeasi odaie si pe mire. In odaie sunt incuiati si lasati timp de un ceas, dupa care mirele bate la usa, i se deschide si pleaca fluierand. Femeile intra si, dupa petele camasii, constata virginitatea miresei. Apoi, o imbraca iar in hainele de mireasa. Daca totul s-a petrecut dupa sfanta traditie stramoseasca, nuntasii aprind un foc de paie, soacra pune broboada pe foc, canta si joaca, aflam continuarea obiceiurilor.

Camasa miresei este pusa pe o sita si dusa nasei, iar socrii, foarte fericiti, dau bani fetei.

Daca mireasa nu era fecioara, vestitorii merg la socrii mici si ii dau socrului sa bea rachiu dintr-un pahar gaurit la fund. O suma de bani peste zestre are menirea insa sa faca sa se uite acest neajuns si nunta sa mearga mai departe.

La bulgari, mireasa era repudiata public si trimisa la casa parintilor intr-un butoi urcat intr-un car. In Anatolia Centrala, daca mireasa nu a fost fata mare, era trimisa inapoi la casa parinteasca in zorii zilei de dupa noaptea nuntii, insotita de doua tobe.

Daca familia miresei trimitea un mediator, se putea ajunge la un aranjament. La turcii dobrogeni, mireasa dovedita nevirgina era trimisa la parintii ei. Tanara era umilita, asezandu-i-se pe cap o galeata gaurita si deasupra o carpa.

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.
Din aceeasi categorie